Interview: Zakelijk Zelfvertrouwen

3 vragen over Zakelijk Zelfvertrouwen aan Jikkie Has (de auteur) Interview met drs. Jikkie Has die onlangs het boek ‘Zakelijk...

3 vragen over Zakelijk Zelfvertrouwen

aan Jikkie Has (de auteur)

Interview met drs. Jikkie Has die onlangs het boek ‘Zakelijk Zelfvertrouwen – Durf succesvol te zijn’ uitgaf.

Wij stelden haar 3 vragen over ‘zakelijk zelfvertrouwen’.

In je boek schrijf je over ‘Zakelijk Zelfvertrouwen’, is er dan een verschil met ‘privé’ zelfvertrouwen?

Goeie vraag. Vaak voel je thuis genoeg zelfvertrouwen; je hebt je hobby’s, vrienden, familie, sporten; alles loopt zoals het loopt. Als ondernemer wordt je vaak gedwongen om uit je comfortzone te komen.

 

Moet je zichtbaar zijn op LinkedIn, (potentiele) klanten benaderen, je producten en diensten aan de man brengen. En dat kan verdomd spannend zijn; mis je het zakelijke zelf­vertrouwen.

 

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat de mate van zelfvertrouwen een veel grotere succesfactor is dan bijvoorbeeld je ambities, de mate waarin je risico’s neemt of je opleidingsniveau. Zeker als ondernemer: als jij niet in jezelf gelooft, doet een ander het ook niet. Kortom, zelfvertrouwen, juist op zakelijk vlak- is van essentieel belang voor het succesvol worden én blijven van je bedrijf.

 

In je boek schrijf je vanuit wetenschappelijk perspectief; wat zegt de wetenschap over wat zelfvertrouwen is?

In de jaren tachtig is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar zelfvertrouwen; het is zelfs jarenlang een van de belangrijkste onderwerpen in de psychologie geweest. Het heeft jaren geduurd voordat er consensus was over wat zelfvertrouwen nu precies is.

Het blijkt dat zelfvertrouwen bestaat uit twee dimensies: waardigheid en vaardigheid.

 

Waardigheid gaat over je eigenwaarde: mag je succesvol zijn, mag je zichtbaar worden, ben je goed genoeg? Dit gaat dus over hoe je naar jezelf kijkt.

 

De tweede pijler gaat over ‘vaardigheid’: hoe goed ben je in de dingen die je doet. Hoe staat het met je vaardigheden op het gebied om LinkedIn in te zetten voor je bedrijf? Hoe staat het met je (online) verkoopvaardigheden.

 

Mensen met zelfvertrouwen hebben zowel een positieve eigenwaarde als wel voldoende vaardigheden.

Als je kijkt naar zelfvertrouwen tussen mannen en vrouwen, is er dan een verschil?

Onderzoek toont aan dat mannen iets meer hun zelfvertrouwen uit de pijler van ‘vaardigheden’ halen ten opzichte van vrouwen. Mannen zijn meer bezig met ‘succes en falen; hoe kunnen ze zo snel mogelijk succesvol worden? Onderzoek laat zien dat bijvoorbeeld als mannen ontslagen worden, hun zelfvertrouwen meer daalt dan bij vrouwen.

Vrouwen daar en tegen laten hun zelfvertrouwen iets meer bepalen door de pijler van ‘waardigheid’, ofwel hun eigenwaarde. Je eigenwaarde wordt mede bepaald door je zelfbeeld. Omdat objectieve maatstaven ontbreken om te bepalen hoe je het ‘doet’, wordt er meer gekeken naar anderen, om zo te bepalen waar ze staan. Vrouwen houden dus meer rekening met ‘wat anderen wel niet zullen denken’, zijn meer gericht op de ander, terwijl mannen meer denken ‘draagt het bij aan mijn succes?’.

Boeiend! Waar kunnen we meer informatie over jou vinden en jouw boek bestellen?

Meer informatie kun je vinden op mijn website: www.zakelijkzelfvertrouwen.nl . Je kunt mijn boek bestellen bij onder ander managementboek.nl, maar ook bij je lokale boekhandel.

Koop het boek hier.

Related Posts

Comments are closed.

Special van SuperKlanten.nl